بررسی سیر دگرگونی بازنمایی زبانی مذهب در آثار محسن مخملباف
نویسندگان
چکیده
این پژوهش سیر دگرگونی بازنمایی زبانی مذهب را در 41 نمایشنامه و فیلمنامه از آثار محسن مخملباف بررســی مـیکند تا تغییر نگرش مذهبی نویسنده به عنوان عضوی از جامعۀ فرهنگی ایران در طول سال های بعد از انقلاب مشخص شود. فرانقش اندیشگانی و نامگذاری هلیدی، غیریتسازی، مربع ایدئولوژیک فاندیک، چندصدایی باختین، بینامتنیت کریستوا و ارزش های واژگانی فرکلاف، نظریه ها و ابزارهای تحلیلی این پژوهش است. ابتدا آثار مورد نظر به لحاظ مضمونی دسته بندی و سپس تحلیل شد. مخملباف در دوره های ابتدایی، به تبیین مبانی دینی و به ویژه اســلام می پردازد و به اسلام در برابر کمونیسم و غرب برتری می بخشد. سپس به مسألۀ فقر و نابسامانی های سیاسی-اجتماعی ایران بعد از انقلاب می رسد. اولین بار در سال 1368 است که عشق وارد آثار مخملباف می شود و درست از همین دوره است که او به تدریج از جانبداری از قطبی خاص فاصله می گیرد و به سمت چندصدایی میرود. کم کم مذهب جنبة فرعی پیدا میکند تا جایی که او دیگر هیچ تأکیدی بر دینداری و به ویژه دین اسلام ندارد و در عوض به امور اخلاقی اشاره میکند. بعد از آن، مخملباف با کمی فاصله گرفتن از دین، یک جنبة انحرافی آن یعنی تعصب را نکوهش می کند. در پایان، او به فلسفة عشق و زندگی می رسد. شخصیت های این دوره، در وجود خدا شک دارند و شاید از دریچـة تجربه های معنوی جدید در جستوجوی حقیقت اند.
منابع مشابه
بررسی اومانیسم در آثار منیرو روانی پور و محسن مخملباف
اومانیسم روی کردی علمی و پژوهشی در عرصه ی جوامع در حال تحوّل از سنّت به نوگرایی است؛ از این رو، در این پایان-نامه آشنایی با مبانی اومانیسم، اندیشه های فلاسفه ی اومانیست، اومانیسم و دین و ... برای ورود به مبحث اومانیسم در ادبیّات ایران مورد توجّه قرار گرفته است، تا بدین ترتیب بتوان به ویژگی های اومانیسم دست یافت و در نهایت بتوان اومانیسم را در آثار مخملباف و روانی پور بررسی کرد. اومانیسم از قرن پا...
مدرنیسم در سینمای محسن مخملباف
مجموعه آثارِ محسن مخملباف مشتمل بر رمان، داستان کوتاه، نمایشنامه، مقاله و فیلمنامه های کوتاه و بلند است. مخملباف در توضیح سابقه سینمایی خود تأکید می کند که فیلم هایش به چهار دوره مختلف تعلق دارند (منصوری،1377: 151): دوره اول شامل فیلم های «توبه نصوح»، «دو چشم بی سو»، «استعاذه و بایکوت» است؛ این فیلم ها بیش از هر چیز بیان کننده دغدغه های سیاسی یا دینی مخملباف هستند. دوره دوم شامل فیلم هایی مانند ...
متن کاملنقش سینمای ایدیولوژیک دهه شصت در تثبیت قدرت جمهوری اسلامی؛ مطالعه موردی سینمای محسن مخملباف
هدف این پژوهش شناسایی نقش هنر سینما در تثبیت قدرت جمهوری اسلامی در ایران پس از انقلاب است. در نظریه های مربوط به اعمال قدرت و بازتولید قدرت عموما بر دو شیوه بازتولید و اعمال قدرت تاکید می شود. گروهی از متفکران، قدرت را در شکل عینی آن که مبتنی بر مکانیسم «زور» است مفهوم سازی کرده و بر نقش این شیوه اعمال قدرت در تثبیت نیروهای حاکم تاکید می کنند. گروه دوم، بر خلاف دیدگاه نخست، بر قدرت خرد و قدرت م...
15 صفحه اولبررسی و تحلیل داستان های محسن مخملباف بنابر نظریه ی روایت شناسی گرماس
محسن مخملباف، نویسنده و کارگردان، با نوشتنِ نزدیک به 27 جلد کتاب از جمله: باغ بلور، حوض سلطون، نون و گلدون و ... خود را در زمره ی داستان نویسان معاصر جای داده است. در این پژوهش به بررسی عناصر داستان های مخملباف و تحلیل آنها از دید روایت شناسی پرداخته می شود. پژوهشگران، روایت را بنیادی ترین اصل متون نمایشی و داستانی دانسته اند. در بین نظریه پردازان، ساختگرایان بیش از دیگران به بررسی روایت پرداخته...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهش های زبان شناسی تطبیقی( علمی - پژوهشی)ناشر: دانشگاه بوعلی سینا
ISSN 2252-0740
دوره 3
شماره 6 2014
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023